Väskförbud - vad gäller på teatern? Läs mer här

Hoppa till innehåll

Fördjupning Zozo och Becky

Detta material kan ni använda som stöd för samtal efter att ni sett föreställningen

Efterarbete

Vid samtal om föreställningen kan det hjälpa att ställa frågor som uppmuntrar eleverna att beskriva och får svara med egna ord. Använd gärna öppna frågor som inte har givna svarsalternativ, till exempel ”hur mår du?” istället för ”mår du bra?”.  

Det finns inga fel svar, utan det viktigaste är att eleverna får chansen att dela med sig om vad de själva upplevde.  

Här nedan finns olika övningar som berör temat i Vad hände med Zozo & Becky? som du kan göra med din klass. Du bestämmer om ni gör alla, bara några eller en!

Diskussionsfrågor

  • Vad var ditt första intryck av föreställningen?
  • Vad var föreställningens handling?
  • Vilka karaktärer var med? Beskriv dem! Karaktärerna var: Zozo, Becky, Aja, Bea och läraren.
  • Varför tror ni att Zozo och Becky var så stökiga när de skulle börja i den nya klassen?
  • Varför tror ni att Aja och Bea inte tyckte om Zozo och Becky?
  • Vad tror ni att TV-skärmarna var till för?
  • Tror ni att Becky köpte eller snodde toppen som hon gav till Zozo?
  • Vad tycker ni om Aja och Beas vänskap?
  • Vem/vilka är det som bär ansvaret att se till så att alla barn mår bra?
  • Vad tror ni hände med Zozo och Becky efter berättelsens slut?
  • Tycker du att föreställningen har ett budskap? Vad/vilka?

Linjen

Gör en linje på golvet med snöre, tejp eller liknande. Ena sidan är ”ja” och den andra sidan ”nej”. Du som lärare säger påståenden och eleverna får ta ställning till påståendet genom att ställa sig på linjen. Håller de med om något helt kan de stå på ”ja”-sidan, men är de lite osäkra eller tycker lite både och kan de ställa sig i mitten. Du som lärare kan fråga eleverna om deras val, men det finns inget krav att svara. Elever får ändra sig och byta plats. Det finns inga fel svar.

  • Det är viktigt att dela med sig av det man har.
  • Jag säger ifrån om jag ser att någon är elak mot någon annan.
  • Det är viktigt att mina kompisar tycker att jag har fina kläder.
  • Det är lätt att falla för grupptryck.
  • Man kan bli arg på en vän.
  • Det är alltid lätt att berätta om jobbiga saker för vuxna.
  • Det är lätt att säga ifrån om det är ens vän.
  • Man kan se på någon om hen mår dåligt.
  • Alla jämför sig själva med andra.
  • Det är viktigt att tycka samma som ens vänner om allt.
  • Det går att vara vänner fast man är väldigt olika.

Gruppövning: Insändaren

Dela in klassen i 4 grupper. Varje grupp får en fråga från en insändare, där någon söker råd. Grupperna får läsa sin text, diskutera med varandra och sedan berätta för resten av klassen vad de hade för fråga och vad de svarar. Om alla i gruppen inte är överens kan man ge olika exempel på lösningar av insändarens problem.

  1. Min bästa vän (vi kallar henne Emma) snattar hela tiden. Hon snattar oftast godis och sånt, men också större saker som kläder och smycken. Ibland märker jag inte ens själv att Emma gör det när vi är i en butik, men hon visar mig stolt efteråt vad hon har snott. Ibland ser jag när hon gör det, till exempel att hon stoppar en chokladkaka i fickan och sen måste vi gå ut från butiken snabbt. Jag får jätteont i magen när hon gör det. En gång frågade jag henne ”Måste du snatta?”, men då svarade hon ”Det är ju kul!”. Jag kan inte säga till mina föräldrar, för då kanske de säger att jag inte får vara med henne mer. Jag vill inte heller tjalla på Emma, för då kanske hon blir arg på mig och känner att jag har svikit henne. Men jag orkar inte längre få ont i magen och vara nervös när vi är tillsammans. Vad ska jag göra?
     
  2. Nästa termin måste jag byta skola för att vi ska flytta. Jag vill inte byta skola! Jag trivs jättebra och alla i klassen är snälla. När jag sa till min mamma att jag inte ville byta skola var hon förstående men sa att det inte går, att det är för långt att åka. Jag är rädd för att jag inte ska passa in i den nya klassen. Det skulle vara skönt att känna någon i den nya klassen innan jag börjar men det gör jag inte. Hur ska jag göra? Kan någon ge mig råd och tips inför att börja på en ny skola?
     
  3. Jag är bästa vän med klassens mest populära kille. Vi har varit bästa vänner sedan ettan och nu går vi i sexan. Vi har alltid haft kul ihop men jag har känt ett tag nu att vi har blivit så olika. Han har många vänner och vi hänger i en stor grupp. Alla vill vara vän med honom för att han är populär, men jag tycker att han har blivit elak. Jag låtsas vara någon annan när jag är med dem. Jag låtsas tycka om samma saker som dem och skrattar åt skämt som inte ens är roliga. Egentligen tror jag att jag hellre skulle må bättre av att vara vän med några andra i klassen, men jag är rädd för att inte bli populär. Vad ska jag göra? 
     
  4. Min skola ska ha en talangjakt om en månad. Jag och min bästa vän bestämde att vi skulle sjunga en låt tillsammans och jag var så taggad! Men varje gång vi ska öva börjar alltid min kompis larva sig. Hon sjunger falskt på låtsas för att försöka vara rolig eller bara håller på med annat. Jag har försökt säga till henne att ta det på allvar, men hon lyssnar inte. Nu börjar jag fundera på ifall jag ska bara uppträda själv, men jag vill inte såra henne. Den här talangjakten är jätteviktig för mig och hon verkar inte fatta det. Vad ska jag göra?