Kosmoskänslan

Rymdföreställningen som blev film


Overhead-apparater, sci-fi och existentiella funderingar. Regissören och dramatikern Linda Forsell berättar om scenkonstfilmen som tar eleverna till en helt egen värld. Målbilden: att skapa världens vackraste tavla.

Med inspiration från bland annat Stanley Kubricks film År 2001 – ett rymdäventyr har teamet bakom Kosmoskänslan skapat en berättelse som utspelar sig just i rymden. Men hur skapar man egentligen en rymdmiljö på en scen med fyra väggar? Linda Forsell, som skrivit och regisserar verket har tidigare använt sig av overhead-apparater för att skapa effektfull scenografi, och med Kosmoskänslan ville hon utveckla den formen. 

– Eftersom berättelsen utspelar sig i både den inre och den yttre rymden var det ett inspirerande val att inte befinna sig i en realistisk miljö, utan ta publiken någon helt annanstans, säger Linda Forsell.

Genom att blanda olja och färger i en skål och placera den på en overheadapparat kan makalösa mönster uppenbara sig som projektioner på väggarna. Det skapar en scenografi i ständig förändring. För i Kosmoskänslan skapas scenografin i stunden – av skådespelarna.


Från föreställning till film 

Kosmoskänslan var från början tänkt som klassrumsföreställning. Men tidigt i januari fick det konstnärliga teamet och ensemblen reda på att de inte kunde möta målgruppen ute i skolorna. Valet att istället göra en film var enligt Linda ganska enkelt, och skapade dessutom nya möjligheter.

­– Nu har vi  till exempel kunnat zooma in på skådespelarnas händer när de skapar overhead-konsten, och sen zooma ut på den stora fonden och se hur rymden utvecklas och rör sig.

Men visst är det skillnad. Linda har regisserat via en monitor istället för direkt till skådespelarna på scenen.

– Bara det är ovanligt. Och sen gällde det för mig att tänka helt annorlunda dramaturgiskt. Vi har labbat och testfilmat hela tiden, för att se vad det blev.


”Jag hade behövt den här föreställningen när jag var liten”

När Linda skrev den här berättelsen tog hon fasta på de tankar hon själv hade när hon var sju år: meningen med livet, varför vi är här och vart kommer vi ifrån. Funderingar hon menar var kittlande och mörka på samma gång. För att inte fastna i det där mörkret hade hon ett trick.

– Om jag satt stilla och tittade på en fast punkt och tänkte på dessa stora frågor tillräckligt länge så kom den… Kosmoskänslan.

I arbetet med filmen ville hon tillsammans med teamet hitta tillbaka till den där känslan – och nu vill hon dessutom dela med sig av den till eleverna.


Ta barns existentiella tankar på allvar

Med det här projektet vill Linda skapa ett sammanhang för målgruppen att reflektera över dessa frågor.

– Det är viktigt med de där tankarna, för man får liksom perspektiv på sitt eget liv. Det är lätt att fastna i det som är i ens närhet och omgivning, men vi behöver zooma ut ibland tror jag.

Linda tycker det är otroligt viktigt att öppna upp barns sinnen och inre världar, att ge dem nya dimensioner i livet. Hon gillar också att barn genom teater och scenkonst får träffa vuxna som fortfarande leker, låtsas och fantiserar tillsammans.

– Jag tror det kan hjälpa barnen att föreställa sig vad de själva kan göra i livet.


Världens vackraste tavla 

För att kunna skapa den mest fantastiska konsten tar Linda som regissör alltid reda på hur de konstnärer som deltar i projektet vill utvecklas, och vad de behöver för förutsättningar för att vara kreativa.

– Jag brukar alltid ha en målbild med alla föreställningar jag gör, och målbilden med den här föreställningen har varit att göra världens vackraste tavla, en tavla som man kan kolla på hur länge som helst, säger Linda Forsell. 

Text: Klara Nordmark (publicerad 2021-04-07)


Läs mer om Kosmoskänslan här >>

Läs mer om våra digitala produktioner här >>


Om Linda Forsell: 

Linda är regissör och teaterpedagog och sedan 12 år tillbaka även en av fem konstnärliga ledare på Potato Potato scenkonst.

Som teaterpedagog har hon jobbat med barn i alla åldrar, men hon har framförallt regisserat föreställningar för mellanstadiet och högstadiet.

Mellan 2016-2018 var hon projektledare för ung scen/lab, med tema regi.

Gå till hemsidan