Frågor och svar om bokning


Vi på ung scen/öst önskar att du och dina elever ska få ett så bra möte
med teatern som möjligt och vill därför ha en personlig kontakt
med dig som bokar och kommer med dina elever till våra föreställningar.

När du som lärare bokar våra föreställningar börjar du med att skicka en bokningsförfrågan.
Därefter kontaktar vi dig för att räta ut alla frågetecken och bekräfta bokningen.

Särskild information om covid-19 och våra föreställningar

Vi ser framemot en höst då vi äntligen får spela teater igen! Efter en uppochnedvänd vår med inställd publik verksamhet kan vi nu – med ett flertal trygghetsåtgärder - erbjuda föreställningar på nytt.

Vi planerar i dagsläget att genomföra höstens föreställningar utifrån rådande riktlinjer från myndigheterna och instruktioner från våra ägare. Just nu innebär det att vi har begränsat antalet biljetter till 50 stycken per föreställning och vi tar bara emot klasser från en skola i taget. Övrig publik hänvisas till särskilda föreställningar, utan skolpublik. Vi håller oss uppdaterade kring rådande riktlinjer och anpassar verksamheten för att din vistelse på teatern ska vara trygg och säker.

Vanliga frågor

Föreställningen Maskineri

Föreställningen Maskineri spelas på vår stora scen på ung scen/öst och på scen på Teater Bråddgatan i Norrköping. Vi tar hand om dig och dina elever under hela ert besök på teatern. Vi arbetar för att det hela tiden ska kännas tryggt och vara möjligt att följa rådande riktlinjer.

Vågar jag besöka teatern?

Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och anpassar salong och foajé för publikens och vår trygghet.

Går det att hålla avstånd på teatern?

Vi ser till att 1,5 meters avstånd mellan personal och publik hålls så ofta det går, via tydlig kommunikation innan och under besöket, både i salong och i foajé. Det finns också flera toaletter på teatern.

Vad kan jag göra själv?

Kom till teatern i god tid, håll avstånd, tvätta händerna med tvål i minst 20 sekunder när du kommer. Följ våra publikvärdars råd och uppmaningar. Kom inte till teatern om du har några symtom.

Kan vi äta matsäck på teatern?

Det finns möjlighet att äta medhavd matsäck i kapprummet på teatern. Vi bokar endast en skola i taget till föreställningarna, så att ni kan vara ensamma där.

Kan det hända att fler biljetter släpps?

Ja, om rekommendationerna ändras är det möjligt att vi ökar antalet biljetter. En förutsättning för detta är dock att det är fortsatt möjligt att hålla avstånd i våra lokaler. Vid eventuella ändringar kontaktar vi berörda skolor.

Får jag sitta bredvid mitt sällskap?

Ja. Vi har onumrerad placering. För tillfället bokar vi endast publik från en skola per föreställning. Våra värdar hjälper er tillrätta med uppmaningar om vilka platser i salongen vi rekommenderar att ni sitter på.

Kan jag avboka föreställningen?

Kontakta oss så snart som möjligt om ni behöver avboka ert besök. Maila oss på biljett@ungscen.se

Vad händer om föreställningen måste ställas in?

Om du har bokat någon av våra föreställningar och vi tvingas ställa in, så kontaktar vi dig för att boka om så snart vi kan. Vi kontaktar dig då via telefon och mail. I dessa tider kan en avbokning ske med kort varsel. Vi ber dig därför att vara uppmärksam på ifall vi försöker att nå dig i nära anslutning till ert bokade teaterbesök.

Föreställningen Orka mera – orientera!

Föreställningen Orka mera – orientera! spelas på turné i klassrum i Östergötland. Vi arbetar för att det hela tiden ska kännas tryggt och vara möjligt att följa rådande riktlinjer, både för vår personal och för er som publik.

Vågar jag boka en föreställning till vår skola?

Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och anpassar våra turnerande föreställningar för publikens och vår trygghet. Under förutsättning att er skola tar emot utomstående besök, så bokar vi gärna in föreställningar hos er. Under bokningsförfarandet ser vi till att göra en tydlig överenskommelse med er om hur besöket ska gå till. Vid bokning av den turnerande klassrumsföreställningen förmedlar vi särskilda villkor i en checklista, som vi ber dig att stämma av med dina kollegor inför vårt besök.

Om ni har några kompletterande frågor inför besöket ska ni inte tveka att kontakta oss för vidare dialog. Hör av dig till vår bokning på biljett@ungscen.se eller tel. 013-37 77 77.

Går det att hålla avstånd vid föreställningen?

Vi ser till att 1,5 meters avstånd mellan personal och publik hålls så ofta det går, via tydlig kommunikation innan och under tiden som vi är hos er.

Vad kan jag göra själv?

Ställ alla dina frågor när du planerar bokningen med oss. Inga frågor är konstiga!

Kan jag avboka föreställningen?

Kontakta oss så snart som möjligt om ni behöver avboka ert besök. Maila oss på biljett@ungscen.se eller ring tel. 013-37 77 77.

Vad händer om föreställningen måste ställas in?

Om du har bokat någon av våra föreställningar och vi tvingas ställa in, så kontaktar vi dig så snart vi kan, för att meddela detta. Vi kontaktar dig då via telefon och mail. I dessa tider kan en avbokning ske med kort varsel. Vi ber dig därför att vara uppmärksam på ifall vi försöker att nå dig i nära anslutning till det bokade besöket på er skola. I samband med denna kontakt kan vi också komma överens om bokning av ett nytt tillfälle för er att se föreställningen.


Information om coronaviruset

På Folkhälsomyndighetens hemsida finns frågor och svar om till exempel symptom på smitta och hur viruset smittar: Frågor och svar om coronaviruset

Mat på scen

Det förekommer ibland mat i våra föreställningar. Vi använder aldrig nötter, jordnötter, mandlar eller sesamfrön på grund av hänsyn till allergiker.

Gå till hemsidan