Frågor och svar om bokning

Vi på ung scen/öst önskar att du och dina elever ska få ett så bra möte med teatern som möjligt och vill därför ha en personlig kontakt med dig som bokar en av våra föreställningar.

När du som lärare bokar våra föreställningar börjar du med att skicka en bokningsförfrågan. Därefter kontaktar vi dig för att räta ut alla frågetecken och bekräfta bokningen. När du bokar en klassrumsföreställning behöver du också fylla i en teknisk checklista för att säkerställa att föreställningen kan spelas i ert klassrum. 

För att komma till vårt formulär för bokningar, klicka på På scen. Välj den föreställning som du vill boka och aktuellt datum i kalendern, så kan du skicka in din förfrågan.



Särskild information om covid-19 och våra föreställningar


Vi genomför våra föreställningar utifrån rådande riktlinjer från myndigheterna och instruktioner från våra ägare. Just nu innebär det att vi har begränsat antalet i publiken och spelar våra föreställningar för en skolklass per föreställning. Övrig publik hänvisas till särskilda föreställningar, utan skolpublik. Vi håller oss uppdaterade kring myndigheternas rekommendationer och anpassar verksamheten för att din vistelse på teatern ska vara trygg och säker.


Vanliga frågor om föreställningar på ung scen/öst och Teater Bråddgatan

  • Vågar jag besöka teatern?
    Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och anpassar salong och foajé för publikens och vår trygghet.

  • Går det att hålla avstånd på teatern?
    Vi ser till att 1,5 meters avstånd mellan personal och publik hålls så ofta det går, via tydlig kommunikation innan och under besöket, både i salong och i foajé. Det finns också flera toaletter på teatern.

  • Vad kan jag göra själv?
    Kom till teatern i god tid, håll avstånd och tvätta händerna. Handsprit finns tillgängligt på flera ställen på teatern. Följ våra publikvärdars råd och uppmaningar. Kom inte till teatern om du har några symtom.

  • Kan vi äta matsäck på teatern?
    Det finns möjlighet att äta medhavd matsäck i kapprummet på teatern. Vi bokar endast en skola i taget till föreställningarna, så att ni kan vara ensamma där.

  • Kan fler biljetter släppas till den föreställning jag har bokat?
    Ja, om rekommendationerna ändras är det möjligt att vi ökar antalet biljetter. En förutsättning för detta är dock att det är fortsatt möjligt att hålla avstånd i våra lokaler. Vid eventuella ändringar kontaktar vi berörda skolor.

  • Får jag sitta bredvid mitt sällskap?
    Ja. Vi har onumrerad placering. För tillfället bokar vi endast publik från en skola per föreställning. Våra värdar hjälper er tillrätta med uppmaningar om vilka platser i salongen vi rekommenderar att ni sitter på.

Bild från föreställningen "Vi är nära".


Vanliga frågor om klassrumsföreställningar


  • Vågar jag boka en föreställning till vår skola?

Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och anpassar våra turnerande föreställningar för publikens och vår trygghet. Under förutsättning att er skola tar emot utomstående besök, så bokar vi gärna in föreställningar hos er. 

Under bokningsförfarandet ser vi till att göra en tydlig överenskommelse med er om hur besöket ska gå till. Vid bokning av klassrumsföreställningen förmedlar vi särskilda villkor i en checklista, som vi ber dig att stämma av med dina kollegor inför vårt besök.

Om ni har några kompletterande frågor inför besöket kan ni alltid kontakta oss för vidare dialog: biljett@ungscen.se eller tel. 013-37 77 77.

  • Går det att hålla avstånd vid föreställningen?
    Vi ser till att 1,5 meters avstånd mellan personal och publik hålls så ofta det går, via tydlig kommunikation innan och under tiden som vi är hos er.

  • Vad kan jag göra själv?
    Ställ alla dina frågor när du planerar bokningen med oss. Inga frågor är konstiga!



Avbokning


  • Vad händer om föreställningen måste ställas in?
    Om du har bokat någon av våra föreställningar och vi tvingas ställa in, så kontaktar vi dig för att boka om så snart vi kan. Vi kontaktar dig då via telefon och mail.

    I dessa tider kan en avbokning ske med kort varsel. Vi ber dig därför att vara uppmärksam på ifall vi försöker att nå dig i nära anslutning till ert bokade teaterbesök.

  • Kan jag avboka föreställningen?

    Kontakta oss så snart som möjligt om ni behöver avboka ert besök. Maila oss på biljett@ungscen.se

Information om coronaviruset

På Folkhälsomyndighetens hemsida finns frågor och svar om till exempel symptom på smitta och hur viruset smittar: Frågor och svar om coronaviruset

Mat på scen

Det förekommer ibland mat i våra föreställningar. Vi använder aldrig nötter, jordnötter, mandlar eller sesamfrön på grund av hänsyn till allergiker.

Gå till hemsidan