Illustration av kluster
Hoppa till innehåll

Fördjupning Nästa hållplats: DU JAG NU

Detta material kan ni använda som stöd för samtal efter att ni sett föreställningen

Efterarbete

Vid samtal om föreställningen kan det hjälpa att ställa frågor som uppmuntrar eleverna att beskriva och får svara med egna ord. Använd gärna öppna frågor som inte har givna svarsalternativ, till exempel ”hur mår du?” istället för ”mår du bra?”.  

Det finns inga fel svar, utan det viktigaste är att eleverna får chansen att dela med sig om vad de själva upplevde.  

Här nedan finns olika övningar som berör temat i Nästa hållplats: DU JAG NU som du kan göra med din klass. Du bestämmer om ni gör alla, några eller bara en!

Diskussionsfrågor

  • Vad var ditt första intryck av föreställningen?
  • Hur kändes det att se på teater på en buss?
  • Hur var det att ha hörlurar och lyssna på föreställningen?
  • Vad var föreställningens handling?
  • Vad tänkte du om karaktärerna? (Max, Märta, Albin och Busschauffören.)
  • Vad tyckte karaktärerna om varandra?
  • Varför är Max så elak mot Märta?
  • Varför försöker Märta inte prata med Max?
  • Varför tror du att Märta sa till Max att hon inte skulle bry sig om han dog? Tror du att hon menade det?
  • Varför tror du att Max säger att han är förändrad?
  • Tycker du att Max och Albin är vänner?
  • Varför sa Märta att det var Max som startade branden om hon inte var helt säker?

Värderingsövning: Linjen

Gör en linje på golvet med snöre, tejp eller liknande. Ena sidan är ”ja” och den andra sidan ”nej”. Du som lärare säger påståenden och eleverna får ta ställning till påståendet genom att ställa sig på linjen. Håller de med om något helt kan de stå på ”ja”-sidan, men är de lite osäkra eller tycker lite både och kan de ställa sig i mitten. 

Du som lärare kan fråga eleverna om deras val, men det finns inget krav att svara. Elever får ändra sig och byta plats. Det finns inga fel svar.

  • Det är alltid fel att ljuga.
  • Jag bryr mig inte om en kompis börjar filma mig.
  • Det är lätt att säga ifrån om det är ens vän.
  • Jag undviker alltid konflikter om jag kan.
  • Det är alltid lätt att berätta om jobbiga saker för vuxna.
  • Det är bra med åldersgränser för att få använda sociala medier.
  • Det är lätt att falla för grupptryck.
  • Kärlek börjar alltid med bråk.
  • Det går att se på någon vad den tänker.
  • Jag har haft fördomar om någon som sedan visat sig vara fel.

Insändaren

Dela in klassen i 4 grupper. Varje grupp får en fråga från en påhittad insändare där någon ber om råd. Grupperna får läsa sin text, diskutera med varandra och sedan berätta för resten av klassen vad de hade för fråga och vad de svarar. Om alla i gruppen inte är överens kan man ge olika exempel på lösningar av insändarens problem.  

Insändare 1

Min vän verkar inte fatta hur jobbig han är. Han brukade vara rolig och chill, men nu är han konstant på sin mobil och filmar oss andra. Det är som att han filmar ifall något roligt kommer hända. I början var det lite kul, men nu gör han det varje rast. När någon säger lägg av så skrattar han bara. Sedan lägger han upp sina videos på sin story och jag vill inte det. Samtidigt vill jag inte verka oskön som säger ifrån. Han verkar heller inte fatta att folk i klassen blir obekväma när han filmar. Hur ska jag få honom att sluta?

Insändare 2

Jag tror att min crush hatar mig. Jag har gillat honom länge nu och jag frågade mina vänner hur jag skulle göra för att få hans uppmärksamhet. De sa att jag borde reta honom, fast på ett gulligt sätt. Jag tror att jag tog det för långt. Jag gjorde saker som att sno hans mössa eller fälla honom så att han snubbla till i korridoren. Men han verkar inte tycka att det är kul alls. När jag tog hans mössa suckade han bara och när jag fällde honom frågade han vad fan jag höll på med. Jag låtsades skratta bort det, men fick en klump i magen. Nu känner jag mig bara störig och vet inte hur jag ska göra. Och jag har börjat känna migännu mer osynlig för honom än tidigare. Vad ska jag göra? 

Insändare 3

Jag har en viss roll i klassen, som den populära och typ bråkiga. Jag har många vänner som tycker att det är skitkul när jag gör saker som att klättra upp på skoltaket, klottrar med permanentpenna på väggarna och sånt. Men jag har börjat känna att det inte är kul. Jag vill inte ha den rollen i klassen, men nu känns det för sent. Alla har liksom en bild av hur jag ska vara och den går inte att ändra på. Det känns som att ingen förväntar sig något stort av mig, som att jag alltid kommer vara den bråkiga personen. Hur kan jag förändra mig själv utan att förlora mina vänner?

Insändare 4

Jag såg en person i min skola göra något olagligt. Det var en brand på min skola förra veckan och brandkåren fick komma och släcka. Som tur är var skolan tom så ingen blev skadad. Jag var på väg hem från en vän och såg personen tända på en container precis utanför skolan. Personen såg inte mig, men jag kände igen hen från min parallellklass. Jag blev rädd och sprang hem. Nu har polisen varit på skolan och pratat med alla klasser och jag vet inte vad jag ska göra. Jag är rädd för att de ska bli arga på mig för att jag inte ringde brandkåren och för att jag inte sa vem det var. Jag vet att hen har det rätt jobbigt, så jag känner mig dum ifall jag berättar. Jag har så mycket skuldkänslor över detta. Vad ska jag göra? 

Skriv en recension

En recension består av personliga reflektioner och åsikter om det du har upplevt. Trots att alla inte tycker lika kan en recensent stå på mycket makt. En positiv recension kan innebära många teaterbesökare, medan en negativ kan innebära tomma platser bland publiken. 

Skriv en recension om Nästa hållplats: DU JAG NU. Det viktigaste att ha med är pjäsens titel, dramatikern (författaren), lite kort om handlingen och namn på skådespelare du vill nämna samt regissören. 

Tänk att du ska skriva om föreställningen till någon som inte har sett den och det är upp till dig om du tycker att de ska se den eller inte.

 

Några tips om vad du kan reflektera över:

  • Handlingen
  • Rollerna
  • Mask och kostym (smink och kläder)
  • Scenografi (det som finns på scenen)
  • Rekvisita (saker de använder)
  • Skådespelarna

Du hittar information om föreställningen på denna sida: Nästa hållplats: DU JAG NU 

Mejla gärna din recension till oss: ungscen@ostgotateatern.se